مخصوص همه

این وبلاگ برای آشنایی با مسایل جنسی است و هر چی که شما از ما بخواهید

مخصوص همه

این وبلاگ برای آشنایی با مسایل جنسی است و هر چی که شما از ما بخواهید

اختلال جنسی تان را پنهان نکنید

اختلال جنسی تان را پنهان نکنید



شرم

یک رابطه جنسی و زناشویی مستمر و لذت بخش متضمن وجود سلامتی روحی و جسمی در هر یک از زن و مرد است. گاهی اوقات حتی می توان عدم سلامت روانی- جنسی افراد را در کودکی آنها ریشه یابی کرد. به همین دلیل تربیت جنسی مناسب در مورد کودکان و آگاهی های مناسب و بجا به دور از ایجاد ترس و بدبینی نسبت به جنس مخالف می تواند آثار حیاتی برای فرد داشته باشد.

 

یکی از مشکلاتی که زوجین در حین رابطه جنسی خود با آن مواجه می شوند و در بسیاری اوقات همین مسئله می تواند به طلاق و جدایی منجر شود اختلال واژینیسموس است. واژینسموس عبارت است از اسپاسم و انقباض غیر ارادی عضلات اطراف مهبل که از هر گونه  ارتباط جنسی کامل جلوگیری می نماید. و مقاربتی دردناک را به همراه دارد. بسیاری از خانم ها در ابتدای ازدواج با چنین مشکلی روبرو می شوند که بیشترین سهم را در میان علل آن می توان به حیطه روانشناختی مرتبط دانست و متاسفانه در این مواقع به جای اینکه هر دو طرف برای درمان اقدام کنند خود را در داشتن یک رابطه موفق ناتوان دانسته و راهکار را در جدایی و طلاق فرض می کنند. در حالی که این مسئله با دریافت خدمات روان شناختی و حمایتی می تواند قابل حل باشد.

واژینسموس عبارت است از اسپاسم و انقباض غیر ارادی عضلات اطراف مهبل که از هر گونه دخول و ارتباط جنسی کامل جلوگیری می نماید. و مقاربتی دردناک را به همراه دارد.


علل به وجود آورنده واژینسموس

مهم ترین عاملی که منجر به ایجاد این مشکل شده و به انقباضات عضلانی مربوط می شود ،ترس ها و نگرانی هاست. در خانواده هایی که ارتباط های جنسی اولیه را سخت و دردناک می دانند و ورود به دنیای تأهلی را بسیار طاقت فرسا و پراهمیت قلمداد کرده و همراه با مراسم های خاص برگزار می کنند،  ترس ایجاد شده افزون تر است. همچنین خانواده هایی که زن را در روابط جنسی منفعل و تحت سلطه و مرد را مسلط  و مختار قلمداد می کنند نوعی وحشت و ترس را در اذهان دختران خود نقش می بندند.

 

در حالی که روابط جنسی زن و شوهر حاکی از وجود عواطف و صمیمیت سرشار و در جهت افزایش مهر و محبت و تداوم همراهی و دلبستگی می باشد. لذا کیفیت تصویر ذهنی خانم ها از مقاربت، خواسته های جنسی مرد، فیزیولوژی مردانه و ... می تواند در این امر موثر باشد.

 

عشق

از علل دیگری که می توان با این موضوع مرتبط دانست نوع روابط عاطفی و احساسی در حین رابطه جنسی است. زنان به روابط جنسی از بعد عواطف و احساسات نگاه می کنند و مردان نگاهی فیزیکی به آن دارند. لذا مردانی که دارای خشونت های رفتاری بوده و تنها در پی ارضای نیازهای جنسی خود به صورت فوری و سرعت یافته هستند بیشتر امکان پدید آمدن این اختلال را در همسر خود به وجود می آورند.

 

 

 بنابراین مهارت یابی در این زمینه از ارزش و اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. زنان تمایل بیشتری به دریافت محبت از طریق شنیداری دارند و نیاز افزون تر به داشتن تجارب عاطفی و ارتباطات احساسی پیش از یک ارتباط جنسی. لذا داشتن یک ارتباط موفق و لذت بخش برای زن و شوهر به آمادگی های احساسی نیاز دارد.

 

از دیگر علل این اختلال که می توان به میزان کمتری آن را مشاهده کرد. آسیب های جنسی است که ممکن است یک خانم در دوران کودکی تحمل کرده باشد. تجاوز و تعرض در دوره های قبل از ازدواج می تواند بر تصویر ذهنی زن در مورد ارتباط جنسی آثار مخرب و ناتوان کننده ای داشته باشد.

آنچه مسلم است اینکه واژینیسموس بیماری درمان ناپذیری نیست و نباید عاملی برای مشاجرات و کشمکش ها و یا طلاق و جدایی ها باشد. همسران در این مواقع بیش از هر شخص دیگری می توانند کمک کننده برای یکدیگر باشند و رفتار شوهر به عنوان عامل تشدید کننده و یا تسهیل کننده نقش مهمی بر عهده دارد.

در بسیاری مواقع نیز این اختلال با تصور ذهنی افراد در مورد زیبایی یا جذابیت اندام خود و میزان اعتماد به نفس یک خانم ارتباط مستقیم دارد و پس از درمان های روانی و اصلاح افکار این مشکل می تواند حل شود.

درمان واژینیسموس

سهم زیادی از درمان این مشکل را درمان های آرامش بخش و روانی بر عهده دارد و بخشی از درمان هم با آموزش های مناسب برای همسران صورت می گیرد. مجموعه ای از تمرین ها به زن و شوهر آموزش داده می شود تا توسط آنها هم زن و شوهر به لحاظ عاطفی به هم نزدیک تر شوند و هم اعتماد زن نسبت به شوهرش جلب شود و احساسی همراه با حس امنیت در کنار همسر به خانم دست دهد.

تمرین های ریلکسیشن یا شل سازی عضلات می تواند تنش ها و اضطراب های این افراد را کاهش دهد.

تمرین های حساسیت زدایی جسمی نیز گاهی با توصیه پزشک به انجام می رسد که در برخی موارد نتیجه بخش خواهد بود.

استفاده از دوش آب گرم و یا نشستن 15 دقیقه در وان آب گرم پیش از مقاربت با توجه به اینکه موجب شل شدن عضلات و تسکین استرس ها می شود می تواند مفید باشد.

آنچه مسلم است اینکه واژینیسموس بیماری درمان ناپذیری نیست و نباید عاملی برای مشاجرات و کشمکش ها و یا طلاق و جدایی ها باشد. همسران در این مواقع بیش از هر شخص دیگری می توانند کمک کننده برای یکدیگر باشند و رفتار شوهر به عنوان عامل تشدید کننده و یا تسهیل کننده نقش مهمی بر عهده دارد. توصیه اکید این است که از پنهان کردن این مسئله بپرهیزند و حتماً متخصص زنان و روان درمانگران را امین و مورد اعتماد برای درمان خود بدانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد